Αν θυμηθούμε την ζωή μας πριν από είκοσι χρόνια, χωρίς να προσπαθήσουμε πολύ θα βρούμε διαφορές στις λεπτομέρειες της σε σχέση με σήμερα, τις οποίες συνήθως δεν παρατηρούμε, καθώς τις έχουμε συνηθίσει στην καθημερινότητα μας. Για παράδειγμα ένας μαθητής γυμνασίου έχει το κινητό ως δεδομένο, εμείς οι τριάντα κάτι στο γυμνάσιο μόνο σε καμιά αμερικάνικη ταινία κι αν το βλέπαμε.
Το ίδιο συμβαίνει και στις γενικές παραμέτρους της καθημερινότητας. Όπως οι κοινωνικοί δείκτες. Από το μορφωτικό επίπεδο – που δεν ταυτίζεται με τους τίτλους ανωτάτων σπουδών – μέχρι το πώς τα μέλη μιας κοινωνίας εκδηλώνονται σε διάφορες περιστάσεις. Από την χαρά και την λύπη, μέχρι τον έρωτα, την διασκέδαση και το παιχνίδι. Η βία πολλαπλασιάστηκε στο επίπεδο των κοινωνικών μας σχέσεων, ασχέτως πόσο κοντά ή μακριά στην ευημερία μπορεί να είναι κάποιος. Δεν είναι μόνο οι «φτωχοδιάβολοι» που δεν έχουν τίποτα να χάσουν που θα αντιδράσουν βίαια σε μια δεδομένη δύσκολη κατάσταση, αυτοί άλλωστε έχουν ένα δίκιο ενίοτε, είναι και οι «καλοβαλμένοι» που στα δύσκολα σηκώνουν την φωνή ή το χέρι, για να μείνω στα πιο ήπια είδη «βίας».
Όσο διαβρώνεται η «συλλογική συνείδηση» της κοινωνίας μας από την αποδοχή της διαφθοράς, τόσο θα αυξάνονται οι «καθώς πρέπει» διεφθαρμένοι που θα ζητήσουν μια σφαίρα στον κρόταφο κάποιου που παρενοχλεί την βασισμένη στην παρανομία «ευημερία» τους. Ίσως και στον ίδιο τον δικό τους κρόταφο!
Οι φτωχοδιάβολοι» που είναι δέκτες της ίδιας καταναλωτικής μανίας – και όλων των υπόλοιπων προτύπων συμπεριφοράς - που εμπορεύονται τα media για όλους ανεξαρτήτως κοινωνικής θέσης, όταν ζορίζονται θα καταφύγουν στην βία. Ενάντια στην όποια εξουσία, ή στους «ευνοούμενους» της, Θυμηθείτε τα επεισόδια στο Ζεφύρι της Αττικής ή στο Παρίσι του περασμένου φθινοπώρου και στις Η.Π.Α. όπου νεαροί βιντεοσκοπούν καυγάδες αστέγων, που τους βάζουν να παλεύουν για μια δόση ναρκωτικών ή για λίγα χρήματα και τις πωλούν σε εκατομμύρια πελάτες που «διασκεδάζουν» με αυτές!
Η πορεία της κοινωνίας μας, με μικρές ή μεγαλύτερες αποκλίσεις, είναι δεδομένη. Το κοινωνικό – οικονομικό πρότυπο που «αντιγράφουμε», από την ένταξη μας στην Ευρωπαϊκή Ένωση κι εδώ, μπορεί να φαντάζει Ευρωπαϊκό, άρα πιο «κοινωνικό», αλλά στην ουσία του είναι Αμερικανικό, άρα πιο «ωμό».
Δεν μπορεί να υπάρξει ανταγωνισμός, χωρίς θύματα, σε μια κοινωνία με δεδομένες σχέσεις εκμετάλλευσης κάποιων από άλλους.
Η βία διογκώνεται ολοένα γιατί σαν μέσο, υπερβαίνει τις συμβάσεις που ορίζουν μια οργανωμένη κοινωνία. Και οι κοινωνίες σήμερα δεν προσφέρουν πολλές δυνατότητες υπέρβασης στους ανθρώπους…
8 σχόλια:
Καλά, τεράστιο το θέμα που πιάνεις, εντωμεταξύ θυμήθηκα ότι θέλω κάποια στιγμή να δω το τέλος της βίας του Κρονενμπεργκ!
Την Τρίτη τι έχει η Λέσχη?
προσπαθώ να θυμηθώ πώς ήμουν στα εφτά μου και αν συγκρίνω, αλλά δεν γίνεται, τόσο μικρή το κεφάλι είναι γεμάτο παιδική αθωωότητα. από τα 12-13 και μετά μπορώ να έχω άποψη... και μου φαίνεται καλύτερο το σήμερα. Ίσως μόνο επειδή έφυγα. Ποιος ξέρει. Ίσως όταν ξαναφύγω να αλλάξουν τα δεδομένα.
Την τρίτη δεν έχει προβολή λόγω μεγάλης εβδομάδας!Το θέμα είναι όντως τεράστιο...Δεν εχω δει την ταινία του Κρονενμπέργκ!
Vasvoe το παράδειγμα μου έχει να κάνει με την αλλαγή στον τρόπο ζωής και τα νέα δεδομένα που από πολλές πλευρές είναι καλύτερα σήμερα! Όμως στο επίπεδο του τι πρότυπα κυριαρχούν σήμερα στα media, που είναι ο υπ' αριθμόν ένα διαμορφωτής συνειδήσεων, νομίζω ότι εκεί τα πράγματα δεν είναι τόσο ευχάριστα...Το κείμενο γράφτηκε με αφορμή μια σειρά εκπομπών που γύρισαν στις Η.Π.Α κάποιοι μαθητές λυκείων, με θέμα καυγάδες μεταξύ εξαθλιωμένων αστέγων, τους οποίους έβαζαν να πλακώνονται ή να εξευτελίζονται για μερικά δολάρια, ένα μπουκάλι ουίσκι κτλ. Η εκπομπή έγινε Smash hit, οι νεαροί θησάυρισαν και όλα κυλάνε ομαλά!...Πάντα υπήρχαν άστεγοι - φτωχοδιάβολοι που ήταν βίαιοι, το θέμα σήμερα είναι ότι υπάρχουν πολλοί "καθώς πρέπει" που θα τους παρακινήσουν να γίνουν τέτοιοι...
Πριν καμμιά εικοσαρια χρόνια είχαν εμφανιστεί στις παρισινές γειτονιές συμμπρίες εφήβων και μετεφήβων, που κατέβαιναν με το μετρό από τα προάστεια προς το κέντρο, διάλεγαν ένα σταθμό, τα έκαναν όλα λαμπόγυαλο, ξαναπερναν το μετρο και γύριζαν στη γειτονια τους. Τότε είχε γεμίσει η Λε Μοντ άρθρα σχετικά, και πολλοί ειδικοί αναφέρονταν στον τρόπο που είναι δομημένες οι πόλεις κι οι συνοικίες ώστε να μην επιτρέπουν τη λειτουργία κοινωνικών δεσμών τύπου γειτονιάς. Αυτά τα παιδιά, ανίκανα να δεθούν και να βιώσουν την γειτονία, έχαναν κάθε αίσθηση κοινότητας πλην του κοπαδιάσματος εις άγραν λείας. Είχε χαραχτει συτη μνήμη μου αυτή η υπόθεση ως ένας μελλοντικός εφιάλτης.
Please welcome a new blog in the town
www.nonprivatelife.blogspot.com
Thank you
Πάνο το "όλοι εναντίον όλων" νομίζω ότι τα εκφράζει όλα! Σε μια κοινωνία όπου οι περισσότεροι βρίσκουν έναν καλό άνθρωπο μεσα στην τιβί, στα ριάλιτι διαλέγεις τον αγαπημένο σου παίκτη και τον έχεις κάθε μέρα συντροφιά, γιατί να ενδιαφερθούν για τον διπλανό ή τον γείτονα που θα πρέπει να "ρισκάρουν" για να τον γνωρίσουν! Αφήστε που στο "ριάλιτι" τηε ζωής, ο διπλανός και ο γείτονας είναι πια οι αντίπαλοι "μας"!...
Τυφλή βία Μιραντιλίνα! Το φαινόμενο είναι πολύ πιο σύνθετο από ότι μπορεί να εξηγήσω εγώ. Αλλά η αλήθεια φαίνεται ξεκάθαρα πια, ακόμα και στην Ελλάδα!...
Non private life, you 're welcome!:-)
Ανχελίτο, ενημέρωσε μας -- τι γίνεται εκεί;
Στόχαστρο δεν διαφωνώ. Θα τονίσω μόνο ότι η διαμόρφωση της συνείδησης μιας κοινωνίας είναι άλλη όταν αντιμετωπίζεται ως λειτούργημα και κοινωνική ανάγκη και άλλη όταν μετατρέπεται σε προϊόν. Σήμερα βιώνουμε την δεύτερη περίπτωση...
Δημοσίευση σχολίου