Σάββατο 24 Μαρτίου 2007

Εμπλουτισμός της ιστορίας, όχι συντόμευση της.

Με την διαρροή των αρνητικών εκτιμήσεων των μελών της Ακαδημίας Αθηνών για το βιβλίο της ιστορίας της έκτης δημοτικού κλείνει λίγες ημέρες πριν από την εθνική επέτειο της 25ης Μαρτίου, ένας κύκλος αντιπαράθεσης μεταξύ των υποστηρικτών και των επικριτών του βιβλίου, αλλά και της συγκεκριμένης επιστημονικής - ιδεολογικής προσέγγισης των ιστορικών γεγονότων. Στην αρχή της εβδομάδας άλλωστε η Υπουργός Παιδείας κ. Γιαννάκου είχε δηλώσει κατηγορηματικά ότι το βιβλίο δεν πρόκειται να αποσυρθεί, αλλά θα επισημανθούν οι ελλείψεις και τυχόν λάθη και θα υπάρξουν διορθώσεις.Από την εικόνα που έχω σχηματίσει με όσα διάβασα μέχρι σήμερα για τις απόψεις άλλων πάνω στο βιβλίο, θαρρώ πως το συγκεκριμένο βιβλίο αποτελεί μια προσπάθεια παρουσίασης της ιστορία με έναν πολιτικά ορθό τρόπο. Μια λογική ανάλογη του «ότι έγινε, έγινε». Γιατί έγινε, πως έγινε, τι ανάγκη υπήρχε για να συμβεί; Μάλλον δεν θα έπρεπε να μας ενδιαφέρει.
Η συγγραφή βιβλίων ιστορίας στην Ελλάδα είναι μια υπόθεση που χρειάζεται πολλές αλλαγές κυρίως για τον τρόπο που υποκρύπτονται σημαντικά αλλά αρνητικά γεγονότα και συντηρούνται εθνικοί μύθοι, αλλά η προσπάθεια που έγινε με το βιβλίο της έκτης δημοτικού δεν κατάφερε να πραγματοποιήσει κάποιες από αυτές.
Η περιγραφική εξιστόρηση γεγονότων χωρίς εμβάθυνση δεν τα εξαφανίζει ούτε συμβάλει στην κριτική αποτίμηση τους. Δεν θα είναι σοφότεροι οι μαθητές αν δεν γνωρίζουν π.χ. για την απελευθέρωση της Τριπολιτσάς. Στο σχολείο μας εμείς έχουμε διδαχθεί ότι υπήρξε μια κορυφαία στιγμή της επανάστασης του 1821. Αργότερα μάθαμε ότι κατά την απελευθέρωση σφαγιάστηκαν χιλιάδες άνθρωποι που ζούσαν στην πόλη. Το βιβλίο παρουσιάζει π.χ μια πιο «ήπια» μικρασιατική καταστροφή, ενώ δεν τονίζει ανάλογα με την άλωση της Τριπολιτσάς περιστατικά που δείχνουν και την ιστορία των άλλων λαών που συμπρωταγωνίστησαν.
Η σχολική ιστορία δεν περιλάμβανε όλα τα γεγονότα, μια νέα άποψη για την ιστορία δεν θα προσέφερε κάτι αν μαζί με τα αρνητικά, έθαβε και τα θετικά ιστορικά στοιχεία. Αν και πιστεύω ότι η ιστορική γνώση σε όλες τις πτυχές της είναι πολύτιμη. Ακόμα και από το πιο ειδεχθές ιστορικό γεγονός μπορούν να εξαχθούν συμπεράσματα για το ποιες συνθήκες το δημιούργησαν και ενδεχομένως μπορεί να το ξαναδημιουργήσουν. Η νέα γενιά δεν θα αποφύγει τα «λάθη» των προγόνων της, αν δεν μάθει ποια είναι αυτά. Ούτε αν έχει την εντύπωση ότι όλα έχουν γίνει καλώς από αυτούς μέχρι σήμερα…

4 σχόλια:

0comments είπε...

Την "ιστορία", φίλε μου, την γράφουν οι κοινωνικοί και πολιτικοί νικητές. Την ΙΣΤΟΡΙΑ, την αμερόληπτη δηλαδή καταγραφή των γεγονότων, την γράφει η επιστημονική έρευνα των πηγών.

Το πώς θα διδαχθεί η ιστορία όμως, στις διάφορες βαθμίδες της εκπαίδευσης, το διαμορφώνουν ένα σωρό παράγοντες. Όπως, ενδεικτικά, ο πολιτικός σχεδιασμός (αν υπάρχει) για το τι π.χ εξυπηρετούν οι παρεχόμενες ιστορικές γνώσεις , το είδος του εκπαιδευτικού συστήματος κάθε χώρας (γραμμική, σπειροειδής κ.λπ), τα χρόνια και η ποιότητα της βασικής εκπαίδευσης κ.λπ.
Οπότε η ταμπακιέρα χωράει πολύ καπνό. Και σίγουρα είναι πολλοί αυτοί που καπνίζουν απ' αυτόν.
Σε κανα 2 βδομάδες που θα είμαι πάνω, θα ήθελα να το συζητήσουμε πιοπ αναλυτικά.
Κατά Ατλαντίδα μεριά ίσως.
Φιλιά!

ο δείμος του πολίτη είπε...

Συμφωνώ με όλο το κείμενο. Ένας λόγος που παρά τις όποιες μικρές ή μεγαλύτερες διαφωνίες μου στηρίζω το βιβλίο τούτο είναι ακριβώς ότι είναι πολιτικά ορθό. Ωστόσο εντύπωση μου κάνει ότι το ΚΚΕ εξέδωσε ανακοίνωση που ζητά την απόσυρσή του. Με ενοχλεί όχι μόνο γιατί το βιβλίο κινείται στην μαρξιστική προσέγγιση περισσότερο από κάθε άλλο, αλλά γιατί το κόμμα αντί να στηρίξει μία προοδευτική αλλαγή παρασύρεται από το καβγά και θέλει να φανεί διαφωνούν. Με ενοχλεί γιατί μπροστά στον πολιτικό καιροσκοπισμό απαρνιέται την μαρξιστική-κοινωνική προσέγγιση του βιβλίου (και μιλώ ως παλαιότερο κομματικό στέλεχος, που πίσω σπίτι για΄τι κουράστηκε αυτές τις μικροαστικές αντιλήψεις).

0comments είπε...

Για να μη μιλήσουμε για το κομμάτι που αφορά την Εξέλιξη των ειδών στο μάθημα της Βιολογίας, που το πονηρό πασοκ την ενέταξε μεν στην Ύλη της Βιολογίας γεν. παιδείας Γ Λυκείου, αλλά στο τέλος,ώστε να μη διδάσκεται ποτέ.
Χειρότερα κι απ' την Αμερική του Μπους!

Filotas είπε...

Amig0 νομίζω ότι ειδικά στην Ελλάδα είναι σαφές ποιοι κανονίζουν τι ιστορία θα διδαχθεί στο σχολείο. Σε ότι αφορά την διδασκαλία της θεωρίας της εξέλιξης συμφωνώ απόλυτα. (Σε δύο εβδομάδες μάλλον θα λείπουμε...)
Δείμε η προσέγγιση των συγγραφέων αδικείται από τις φοβερές παραλείψεις και τα λάθη. Όπως και από τον τρόπο που απέκρουσαν την κριτική για τα λάθη...
Το ΚΚΕ βρήκε "πεδίο δόξης" και ...ξάπλωσε!

Πάνερμος...